Nu har "Robinson" varit igång i en vecka och vissa deltagare utmärker sig mer än andra. Kalmartjejen Therese Tang är en stor personlighet som märks i rutan. I programmet visar det sig att många deltagare stör sig på henne och att det är "mer snack än verkstad" från Tangs sida. Det sägs att hon hela tiden vill ha sista ordet. Men nu pratar Therese själv ut om filmandet i en intervju med Filmtopp, där hon avslöjar hur lite kamerateamet egentligen filmar. Therese menar även att teamet medvetet skapar drama och diskussioner i onödan. Istället för att ge en genuin bild av deltagarna och deras interaktioner på ön, så styr dom upp drama i de korta "synk"-scenerna, när deltagarna talar direkt till kameran.
Therese berättar att hon blivit förvånad över hur lite tid filmteamet spenderar med deltagarna.
"De kommer på morgonen och lämnar på eftermiddagen, men det de filmar med oss är ganska korta sekvenser. Merparten av tiden går istället åt synkar där man pratar om hur ens dag har varit och vad som händer. Det är absolut hårt bantat för att få ner flera dagars händelser. Så det är verkligen långt från allt som kommit med", säger hon och fortsätter:
"När någon säger saker i deras synk som de andra inte sagt får man gå tillbaka igen i synken. Man märker att det är så de vill skapa diskussioner och drama i gruppen. Om två personer hamnar i en konflikt hade jag trott att man tagit dem åt sidan och rett ut det, men istället drog man ut på det flera varv. Det blev jag lite paff över."
Therese säger också att hon chockats av hur deltagarna är en person när kameran är på och en annan när den är av.
"Det är det som har fått mitt huvud att implodera. Personer har en bild när kameran är på, och en när den inte är på. Det blev efter ett tag uppenbart vilka som har en roll framför kameran", säger Tang.
Hon menar också att filmteamet hjälper till att skapa en skev och felaktig bild av vad som händer på ön. När hon får frågan om hon hellre hade velat ha kameror på sig dygnet runt, som en "fluga på väggen", svarar hon:
"Det hade nog gett en mer korrekt bild av alla personer på plats. Det kan nog bli produktionstekniskt över hur de väljer att vinkla situationer och diskussioner, de väljer till vems för och nackdel. Hur de väljer att göra behöver inte stämma överens med verkligheten."