Svensk skräckfilm är verkligen i blom. ZapTv har tidigare skrivit om Joakim Lundells succéer "Canceled" och "Feed". Även Patrik Eklunds slasherkomedi "Konferensen" är efterlängtad och kommer till Netflix nu i höst. Filmen "Jakt", som är regissören Sarah Gyllenstiernas långfilmsdebut, verkar passa in i skräckgenren, men utmärker sig på flera unika sätt. Det verkar vara mer av en psykologisk skräckthriller och redan trailern väcker rys och obehag.
"Jakt" är en film om de tre jägarkompisarna Alex, Greger and Henrik som ger sig ut i skogen för att jaga över en långhelg. De ska bo i en isolerad stuga i den svenska skogen. Jägarna spelas av Ardalan Esmaili (Svart Krabba, Snabba Cash-serien), Magnus Krepper (A Cure for Wellness, Flickan som lekte med elden) och Jens Hultén (Mission Impossible: Rogue Nation, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann). De tre vännerna är faktiskt de enda skådespelarna i filmen. Stämningen ute i skogen förändras snabbt för jägarna då djuren tycks försvinna och skogen helt enkelt tystna. Istället kryper det djuriska i de tre männen fram. De är alla helt besatta av jakten, som måste fortsätta, men ska de jaga vilt, eller varandra?
Sarah Gyllenstierna har tidigare arbetat som assisterande regissör för Spike Lee (Malcolm X, BlackkKlansman). "Jakt" är hennes långfilmsdebut och filmen har premiär på bio under våren 2024. På engelska heter filmen "Hunters on a White Field" och svensk arbetstitel var tidigare "Jakt på ett vitt fält".
Regissören Sarah Gyllenstierna berättade lite mer om filmen i intervju med ahouse i våras. Vi får bland annat veta att filmen är baserad på en bok.
"Jag fastnade för den här berättelsen för att den är så galen och har så många lager. Den kändes läskig att göra, vilket gjorde att jag inte kunde släppa den. Den har en ovanlig blandning av absurdism och en resa in i mörkrets hjärta. Oemotståndlig, med andra ord", säger Gyllenstierna.
Hon berättar även vad oerhört viktigt ljud och bild var i skapandet av filmen:
"Det här är en film där originalmusiken, och även ljuddesignen, är oerhört viktig. Flera partier av filmen är inte dialogdrivna utan hänger på bilderna och spänning som byggs successivt. En sådan utveckling kräver mycket av ljud och musik", förklarar Sarah.