Varaktighet: | 21 min |
---|---|
Genrer: | Barn, Syntolkat, Teckenspråk |
Spooky´s är en hemlig skola för grundläggande spökutbildning. Här går speciella barn som besitter kraften att kunna se spöken. På Spooky´s jobbar Professor Jupiter, Rektor Ruby och George, som vaktar den hemliga skolans entré.
Gulp, Freezy och Electro är några av de spöken som dyker upp och skapar oreda och kaos. Vi får följa Professorn och eleverna Calle, Herman, Rio och Yousef på galna och spännande spökjakter i stan.
Varje spöke har sin svaghet och det gäller att komma på hur de ska besegras. Den svåraste utmaningen är när dödspöket Mortem dyker upp. Mortem är det farligaste spöket av alla och har som mål att förinta hela jorden.
Det är ny termin på Spooky’s men korvkiosken är riven för det nya tunnelbanebygget. Rektor Ruby har inget annat val än att stänga skolan. Något som skapar stora problem för våra spökjägare när spöket Ruttno, som hatar allt nytt och modernt, börjar härja i staden.
Ruttno är fortfarande på fri fot och gänget måste hitta honom innan allt som är nytt förvandlas till gammalt. Eleverna försöker ta reda på vad Ruttno har för svagheter. Samtidigt måste rektor Ruby försöka stoppa tunnelbanebygget. Om Dolph fortsätter att spränga kan spökvalvet skadas och ännu fler spöken smita ut.
Både Kjell och professor Jupiter har drabbats hårt av spöket Ruttnos framfart. Medan gänget återhämtar sig från fighten börjar rektor Ruby berätta historien om Salabim, det ensliga och självbelåtna trollerispöket. Salabim var det första spöket Ruby och Jupiter jagade tillsammans som barn, hösten 1984.
Jupiter och Ruby fortsätter sin historia om spöket Salabim. Var det han som anföll dem i trappan? Om det inte var han, vem var det annars? Det är något mystiskt som pågår på slottet och Ruby och Jupiter undersöker vidare.
När Jupiter och Ruby flyr hals över huvud från Salabim blir de ertappade av Morgana. Det visar sig att hon också kan se spöken och har mycket kunskaper om dem. Nu måste Jupiter och Ruby komma på ett sätt att fånga Salabim. Men att fånga spöken på 80-talet var annorlunda mot idag.
Nere i gångarna under Spookys gör George en fruktansvärd upptäckt samtidigt som Jupiter och gänget gör sig redo för att fånga nya spöken. Det finns bara ett problem… hur ska de fånga spöken utan spökcylindrar?
Nere i Morganas gamla bunker försöker gänget komma på ett sätt att fånga det arga vindspöket Blizzard. Men vem kan egentligen snurra tillräckligt snabbt? En cirkusartist, en hamster, en kontorsstol. Det är slut på bra idéer när dom ändå till sist kommer på en lysande ny plan.
Det hungriga spöket Gulp och det lättretliga spöket Freezy har också smitit från spökvalvet och gör stan osäker. Något måste göras för att stoppa dem. Gänget tar hjälp av Mirjam som har en så stark röst att den kan spräcka glas. Vad kan gå fel?
Läskiga spökyngel är lösa i stan och orsakar kaos och panik! Rektor Ruby samlar ihop Jupiter och barnen för att komma på nya lösningar. Men någon övervakar gänget och den mystiska personen har egna hemska planer.
Världens farligaste spöke, Necro är lös igen! Tack vara sina spökyngel är hon starkare än någonsin. En stor strid väntar och för att gänget ska ha en chans måste de hitta nya svagheter hos Necro. Kan en gammal kärlek göra det?